Aileyi Perişan Eden Sözleşme: AİHS ve CEDAW
İstanbul Sözleşmesi'ne istinad edilerek yürürlüğe giren 6284 sayılı yasa, kadın kimliğinin erkeğe doğru kışkırtılması bakımından araçsal imkânıdır. Ancak bu aracın kullanılması, CEDAW Sözleşmesi'nin 1982'den beri hazırladığı yapıdan, mevzuatların CEDAW'a göre tanzim edilmesinden beklenen faydayla doğru orantılı görülmelidir. Türkiye Âile Meclisi 23.07.2019 tarihinde Ankara İstişare Toplantısı'nı gerçekleştirdi. Toplantı, Türkiye Âile Meclisi Başkanı Âdem Çevik tarafından yapılan açılış konuşması ile başladı. Okunan basın bildirisinden sonra söz alan Lütfi Bergen "Aileyi Yıkan Sözleşme, AİHS ve CEDAW'dır" başlıklı bir sunum gerçekleştirdi. Av. Cengiz Ocakcı söz alarak sunumu müzakere etti, katıldığı ve katılmadığı görüşlerini dile getirdi. Sunum ve müzakere içeriği toplantıya iştirak eden katılımcılar tarafından tartışıldı. Lütfi Bergen'in sunum metnini aynen yayınlıyoruz.
Lütfi BERGEN
18.09.2019 11:45
247 okunma
Paylaş

 

by Lütfi Bergen on
24/07/2019
TÜRKİYE 'de İstanbul Sözleşmesi'ne ve 6284 sayılı yasaya odaklanarak yürütülmekte olan bir kampanya var. "Aile çöküyor" söylemiyle yürütülen bu çalışmalarda sorunun kaynağının AKP olduğu ifade edilmektedir. Gerçek ise bu hatalı tespitten çok farklıdır. Müslüman toplumlar üzerinde Batı'nın 1977-1981 aralığında uyguladığı çoklu bir politika var: 1977'de Pakistan'da General Ziya Ülhak, seçimle iktidara gelen Butto'yu darbeyle devirdi, sıkıyönetim ilan etti. Pakistan'da 1979'da Butto, General Ziya Ülhak yönetimi tarafından idam edildi. 1979'da SSCB, Afganistan'a girdi, ülkeyi işgal etti. İran Devrimi de 1979'da gerçekleşmiştir. Mısır devlet başkanı Enver Sedat 1981'de öldürülmüştür. İran ile Irak arasında savaş da 1980'de başlamış ve 1988'e kadar sürmüştür. Türkiye'de ise 1980 askeri ihtilalinin yeni Anayasa'nın yapılması için işlevselleştiği söylenebilecektir. Bu nedenle günümüzdeki "AİLE" meselesinin tarihini, 2012'de imzalanan İstanbul Sözleşmesi'nden başlatmak tutarsız bir iddiadır. Dolayısıyla sunumumda İstanbul Sözleşmesi'ni eleştirenlerin gerekçelerinin aslında Anayasa'da ve önceki dönemde çıkarılan mevzuatlarda zaten bulunduğu ispatlanacaktır:
İSTANBUL SÖZLEŞMESİ VE 6284 SAYILI YASA İPTAL EDİLİRSE
NE ELDE EDİLECEK?
İstanbul Sözleşmesi "Toplumsal Cinsiyet Eşitliği" kavramına dayalı olarak kadına ve "genişletilmiş kadın tasavvuruna" yönelmiş şiddeti engelleme, mağduru koruma, şiddet uygulayanı cezalandırma ile ilgili politikayı inşa etmektedir.
Oysa Türkiye'de muhafazakâr kesimler, EŞİTLİK doktrinine bağlı olarak 'AİLE'nin çözülmesiyle karşı karşıyadır. Türkiye'de muhafazakâr kesimler ailenin çözülmesi konusunda temel kavramın EŞİTLİK olduğunu görmemektedir.
Eşitlik kavramı, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi (AİHS) ile BM kaynaklı CEDAW Sözleşmesi içeriğinden gelmiş ve Türk mevzuat sistemini Anayasa'dan başlayarak değiştirmiştir. Gerek eski Türk Medeni Kanunu'nda ve gerekse eski Türk Ceza Kanunu'nda kadın erkek arasındaki eşitliği bozucu hükümler "ayrımcılık" yaklaşımı nedeniyle mülga edilmiş, yeni TMK, TCK mevzuatları çıkarılmıştır.
İstanbul Sözleşmesi, Müslüman camiada, ١) Toplumsal Cinsiyet, ٢) Cinsel Yönelim-Homoseksüalite, ٣) Geleneklerin Kökünün Kazınması gibi başlıklarla eleştirilmektedir.
Oysa bu üç başlık da CEDAW ve AİHS içeriğinde yer almış küresel hedeflerdir.
Örneğin İstanbul Sözleşmesi'nde yer alan "toplumsal cinsiyet" kavramının toplumun geleneksel erkek-kadın rollerini bozduğu ifade edilmektedir.
Bu kavram, CEDAW Komitesi'nin 19 Sayılı Tavsiye Kararı (11. oturum, 1992) içeriğinde şöyle ifade edilir: "Toplumsal cinsiyete dayalı şiddet, kadınların, erkeklerle eşit olarak hak ve özgürlüklerini kullanmalarını ciddi şekilde engelleyen bir ayrımcılık biçimidir."
Keza,  "cinsel yönelim" ifadesinin de homoseksüel/intersex/querr kimliklerin yasal korunma kazanması amacıyla İstanbul Sözleşmesi madde hükümlerine dahil edildiği savunulmaktadır. Oysa, CEDAW Komitesi ٤–٢٢ Ekim ٢٠١٠ tarihli Kırk Yedinci Oturum'da alınan ٢٧ Sayılı Genel Tavsiye kararının ١٣. maddesinde yaşlı kadınların cinsel yönelimlerinin ayrımcılığa maruz kalmalarına yol açtığı belirtilir. Keza, yine aynı oturumun 28 Sayılı Genel tavsiye Kararı'nın 18. maddesinde bu kez "Kadınların cinsiyet ve toplumsal cinsiyete dayalı ayrımcılığa maruz kalması ırk, etnik köken, din ya da inanç, sağlık, sosyal statü, yaş, sınıf, kast ve cinsel yönelim ile cinsel kimlik gibi kadınları etkileyen diğer faktörlerle de ayrılmaz bir şekilde bağlantılıdır" ifadesine yer verilir.
Keza, İstanbul Sözleşmesi'nin iptalini dile getiren muhafazakâr aktivistler "kadına yönelik pozitif ayrımcılık" uygulamalarının Anayasa'ya veya hukukun üstünlüğüne aykırı olduğunu da dile getirmektedir. Ancak AY madde ١٠,  "kadın erkek eşitliğini gerçekleştirmek için alınacak tedbirlerin eşitlik ilkesine aykırı olarak yorumlanamayacağını" hükme bağladığından "kadın lehine ayrımcılık" anayasaya aykırı değildir.
Anayasa 90. Madde hükmüne göre kadına pozitif ayrımcılık yapan uluslararası anlaşmalar, KANUN hükmündedir ve bunlar hakkında Anayasa'ya aykırılık iddiası ile AYM'ne başvurulamaz.
Dolayısıyla İstanbul Sözleşmesi odaklı bir "aile tasavvuru" mücadelesi, gerek CEDAW'ın kadına ayrımcılığı önleme hükümlerine ve gerekse AİHS'in 14. Maddesindeki "Ayrımcılık Yasağı" ilkesine dikkat etmediğinden eksik bir nitelemedir.
CEDAW, Birleşmiş Milletler Genel Kurulu tarafından 1979 yılında kabul edilmiş, 1981'de yürürlüğe girmiştir. Türkiye, 12 Eylül 1980 ihtilali süreci ile devletin en temel yasasını Avrupa ve BM tarafından belirlenen hak, özgürlük kriterlerine bağlanarak belirlemeyi hedeflemiştir. Bu kapsamda 1982 Anayasa'sı, AİHS-CEDAW esaslarını gözeterek kaleme alınmıştır.
AİHS ise 04.11.1950 tarihinde Roma'da kabul edilmiş, 03.09.1953 tarihinde yürürlüğe girmiştir. Türkiye Sözleşmeyi, 04.11.1950 tarihinde imzalamış ve 10.03.1954 tarih ve 6366 sayılı Kanun ile onaylamış, Avrupa Konseyi tarafından üyelik 18.05.1954 tarihinde yürürlük kazanmıştır. Türkiye, 28 Ocak 1987'de AİHM'ne bireysel başvuru hakkını tanımış, Mahkemenin zorunlu yargı yetkisini ise 28 Ocak 1990'da kabul etmiştir.
Anlaşılacağı üzere, Türkiye Birleşmiş Milletler-CEDAW ile Avrupa Konseyi-AİHS gibi iki temel sözleşmeyle iç hukukuna küresel etik-norm düzeninden "kanun" aktarmaktadır. İstanbul Sözleşmesi, gerçekte Türk kadınının ve "genişletilmiş kadın figürlerin" erkek kimliğinin davranışlarını gözleme, denetleme, engelleme ve cezalandırma kolluğuna dönüştürülmesini hedeflemektedir. Dolayısıyla bu figürle mücadele, etiğe karşı ahlâk esaslı bir aile modeli teklif etmek ve yaşamak olabilir.
ANAYASA MADDE 10- KANUN ÖNÜNDE
EŞİTLİK:
Anayasa'nın bu maddesi iki kez değişikliğe uğramıştır. 2004'de Anayasa'nın 10. maddesine "kadın erkek eşit haklara sahiptir. Devlet kadın erkek eşitliğinin yaşama geçirilmesinde yükümlüdür" kuralı eklendi. 2010'da bu değişikliğe "Devletin kadın erkek eşitliğini sağlamak amacıyla alacağı tedbirler eşitlik ilkesine aykırı olarak yorumlanmaz" cümlesi eklendi.
Anayasa'nın 10. maddesi İstanbul Sözleşmesi ve 6284 sayılı yasa iptal edilse bile devletin kadın-erkek eşitliği temelinde ayrımcılık yapamayacağını düzenlemektedir. Keza bu madde, kadınlara yapılacak pozitif ayrımcılığın "ayrımcılık yasağı"nı ihlal etmediğini anayasal ilke olarak kabul etmiştir. Görüleceği üzere Anayasa'nın 10. maddesi yürürlükte olduğu sürece, 6284 sayılı yasanın eleştirilmesinin anlamı yoktur.
AY madde 41- Ailenin korunması ve çocuk hakları:
AY'nın 41. maddesi, ailenin karı-koca arasında eşitliğini düzenlemektedir. Bu madde, İstanbul Sözleşmesi'nin 12/1 maddesindeki "Taraf devletlerin, kadınların daha aşağı düzeyde olduğu düşüncesine veya kadınların ve erkeklerin toplumsal olarak klişeleşmiş rollerine dayalı ön yargıların, törelerin, geleneklerin ve diğer uygulamaların kökünün kazınması amacıyla kadınların ve erkeklerin sosyal ve kültürel davranış kalıplarının değiştirilmesine yardımcı olacak tedbirleri almak" yükümlülüğüne dair ifadelerin daha yumuşak şekilde dile getirilmesinden ibarettir.
Dolayısıyla İstanbul Sözleşmesi'nin iptali, AY'nın Başlangıç kısmıyla, 10. ve 41. maddelerinde yer alan hükümler nedeniyle aile hakkında müspet neticelere vesile olmayacaktır.
AY madde 90- Milletlerarası Anlaşmalar İç Hukukun Belirleyeni ve Parçasıdır:
Anayasa'nın 90. maddesine 2004 yılında yapılan bir değişiklikle uluslararası anlaşmaların iç hukuktaki yeri belirlenmiştir. Buna göre, "Usulüne göre yürürlüğe konulmuş milletlerarası andlaşmalar kanun hükmündedir." Ayrıca bu madde şu hükmü getirir: "Bunlar hakkında Anayasaya aykırılık iddiası ile Anayasa Mahkemesine başvurulamaz." AY 90. madde, Türkiye'de seçimle gelen TBMM'nin millet iradesini, çoğunluk milletvekillerinin oylarıyla köklü şekilde by-pass etmektedir. Uluslararası sözleşmeleri Anayasa'nın üstünde bir norm olarak getirmektedir.
Bu anlamda Türkiye AİHS, CEDAW, CEDAW ek Protokol, Pekin Deklarasyonu gibi sözleşmeleri imzalamış ve iç hukukunda da bu sözleşmelere göre değişiklikleri gerçekleştirmiştir.
TÜRK MEDENİ KANUNU:
CEDAW'ın 16. maddesi "Evlenme ve aile ilişkileri alanındaki haklar" başlığını taşımaktadır. CEDAW'ın 16/1 maddesinin TMK'na yansıdığını görmekteyiz. CEDAW'ın Kadınlara Karşı Ayrımcılığın Önlenmesi Komitesi'nin 21 Sayılı Tavsiye Kararı'nda da (13. oturum, 1994) "Hangi biçimde olursa olsun ve bir ülkedeki yasal sistem, din, âdet veya gelenek ne olursa olsun, kadının aile içinde maruz kaldığı muamele, Sözleşmenin 2. Maddesi gereğince hem hukuken hem de özel alanda tüm insanlar için geçerli eşitlik ve adalet ilkeleriyle uyumlu olmalıdır" hükmüne yer verilerek yasaların geleneğin eşitsizlik doğuran yapısına izin vermemesi gerektiği belirtilir.
Görüldüğü üzere CEDAW, geleneğe karşı Aile yapısını değiştirecek bir norm düzeni kurmakta ve Sözleşmeyi imzalayan devletleri de bu norm düzenini hayata geçirmek için yükümlü kılmaktadır.
CEDAW'ın Medeni Hukuk'ta gerçekleştirdiği değişiklikler aşağıdadır:
Süresiz Yoksulluk Nafakası:
743 Sayılı Türk Kanunu Medenisi'nin nafaka başlıklı 144. maddesinde yoksulluk nafakasının bir yıl süreyle verileceğine ilişkin düzenleme, 1988 yılında 3444 sayılı kanunun 6. maddesiyle değiştirilerek süresiz hale getirildi.
2002'de yürürlüğe giren 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu Yoksulluk Nafakası başlıklı ١٧٥. maddesinde süresiz nafaka hükmü muhafaza edilmiştir. Bu yasa değişikliği ile ١٠ gün evli kalıp boşanan kadınlara dahi yoksulluk nafakası bağlanması yolunda karar alınmaktadır.
Evin Reisi:
Türkiye CEDAW'ı kabul ettikten sonra Türk Medeni Kanunu'nda "evin reisi"ni belirleyen eski hükmü mülga etti ve eşlerin aile birliğini beraberce yönetecekleri hükmünü getirdi.
CEDAW Komitesi, 21 Sayılı kararının 28. maddesinde erkeğin tek başına ailesinin nafakasından sorumlu olduğuna dair yaklaşımın akıl dışı olduğu belirtilmektedir. Oysa Türkiye'de geleneksel aile, erkeğe "ailesinin ve çocuklarının nafakasından tek başına sorumluluğu" getirmekte ve buna karşı "kavvam" hakkı vermektedir.
Mal Rejimi:
Medeni Kanun'da CEDAW etkisine dair diğer bir konu "mal rejimi"dir.
743 sayılı mülga Medeni Kanun,  mal ayrılığı rejimini yasal mal rejimi olarak kabul etmişti. ٠١.٠١.٢٠٠٢ tarihinde yürürlüğe giren ٤٧٢١ Sayılı Türk Medeni Kanunu (TMK)'nda; "edinilmiş mallara katılma rejimi" getirildi ve eski kanunda yer alan "mal ayrılığı rejimi" seçimlik olarak düzenlendi. Günümüzde evlenecek erkek müstakbel eşine "mal ayrılığı rejimi"ni teklif edememekte, teklif ettiği takdirde art niyetli sayılmaktadır.
Nafaka Ödememe Cezası:
Medeni Kanun'da yapılan değişiklikler, farklı kanunlardaki hükümleri de tehlikeli düzenlemeler haline getirmiştir. İİK, nafaka ödememeyi "suç" kapsamında görmektedir. Boşanmalar arttıkça, nafaka kararları da artmakta ve İİK'nun "nafaka ödememe cezası" kapsamındaki hükümleri, ülkenin boşanmış erkeklerini cezaevine çekmektedir.
Evlenme Yaşı:
Eski 743 sayılı Medeni Kanun madde 88'de evlenme yaşı erkek için on yedi, kadın on beş yaşını ikmal etmeleri şartını haiz olarak düzenlemişti. Hâkim, fevkalade hallerde ve pek mühim bir sebebe mebni on beş yaşını ikmal etmiş olan bir erkeğin veya on dört yaşını bitirmiş olan bir kadının evlenmesine müsaade edebiliyordu. Yeni ٤٧٢١ sayılı Medeni kanun ise madde ١٢٤'te evlenme yaşını "Erkek veya kadın on yediyaşını doldurmadıkça evlenemez" şeklinde düzenledi. Yeni Medeni Kanun, hem kadın-erkek cinsleri arasında evlenme yaşı farkını kabul etmemekte hem de kadın-erkek arasındaki olağan evlenme yaşını yükseltmektedir. Oysa Türkiye'de "erken yaşta evlilik" meselesi eski kanun hükümlerine dönüldüğü takdirde büyük oranda çözülecektir.
CEDAW Komitesi, 21 Sayılı Tavsiye Kararı'nın (13. oturum, 1994) 16. maddesinde taraf devletlere bu yükümlülüğü vermişti: "Viyana Deklarasyonunun ilgili hükümlerini göz önünde bulundurarak, Komite, kadın ve erkekler için asgari evlenme yaşını 18 olarak belirlemektedir (...) Dolayısıyla, taraflar tamamen reşit olmadıkça ve fiil ehliyetine sahip olmadıkça, evliliklerine müsaade edilmemesi gerekmektedir."
Kadının Çalışmak İçin Kocadan İzin Alma
Mecburiyetinin Kaldırılması:
743 sayılı Medeni Kanun'un 159. maddesi, evli bir kadının koca izniyle bir iş ve sanatla iştigal edebileceğine hükmediyordu. Bu maddenin anayasaya aykırı olduğu hususu hakkında İzmir 4. Sulh Mahkemesi 25 Mayıs 1990 tarihinde "Türk Kanunu Medenisi"nin "Karının meslek veya sanatı" başlıklı 159. maddesinin Anayasa'nın 10., 49. ve 50. maddelerine aykırılığı gerekçesiyle iptali istemiyle Anayasa Mahkemesi'ne başvurdu. Anayasa Mahkemesi 29 Kasım 1990 tarihinde 159. maddenin iptaline karar verdi. Bu karar, CEDAW ve AİHS etkisi ile kaleme alınan 1982 Anayasası'nın "Herkes, dil, ırk, renk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayırım gözetilmeksizin kanun önünde eşittir" hükmü gereğince verildi.
TÜRK CEZA KANUNU:
Evlilik içi tecavüz:
CEDAW etkisiyle gerçekleştirilen diğer mevzuat değişikliği TCK'dır. Bazı kesimler "ev içi tecavüz"ün İstanbul Sözleşmesi ve 6284 sayılı yasada düzenlendiğini düşünmektedir.
5237 sayılı yeni Ceza Kanunu'nun önemli özelliklerinden biri evlilik içi tecavüzü şikâyete bağlı bir suç olarak düzenlemesidir.
6284'E BAĞLI "BEYAN ESASTIR" VE "EVDEN
UZAKLAŞTIRMA TEDBİRİ" KONULARI:
6284 ve 4320:
İstanbul Sözleşmesi'ne dayanarak yürürlüğe konan ٦٢٨٤ sayılı yasa, delilsiz beyanla koca aleyhine evden uzaklaştırılması tedbir kararı verilmesine neden olmaktaydı. Ancak İstanbul Sözleşmesi iptal edilse ve ٦٢٨٤ sayılı kanun mülga kılınsa CEDAW'a dayanarak yürürlüğe konulan ٤٣٢٠ sayılı yasa devreye girecektir. Bu yasanın madde ١/b hükmü de ٦٢٨٤ sayılı yasanın getirdiği tedbirin aynısını düzenlemiştir: "b) Aile Mahkemesi Hâkimi, Kusurlu eşin veya diğer aile bireyinin müşterek evden uzaklaştırılarak bu evin diğer aile bireylerine tahsisi ile bu bireylerin birlikte ya da ayrı oturmakta olduğu eve veya işyerlerine yaklaşmaması tedbirine hükmedebilir."
SONUÇ:
CEDAW, İstanbul Sözleşmesi'nin felsefî alt yapısını oluşturur; kadının erkekle mutlak eşitliğine yaklaşmayan düşünce ve eylemleri "ayrımcılık" kapsamında değerlendirir. CEDAW Sözleşmesi'ni imzalamış devletler, anayasaları, iç hukuk mevzuatları, teşkilat yapılarıyla "kadın merkezli" olarak dizayn edilmişlerdir. İstanbul Sözleşmesi ise, "kadın" kimliğinin "ayrımcılığı önlemek" adına harekete geçmesini yani "recül/feta/ahi/alp/civanmert erkeği" işaretlemesini talep etmektedir.
Burada şöyle bir soru sorulabilir: "Madem İstanbul Sözleşmesi, CEDAW ve AİHS'in getirdiği düzenlemeleri yinelemekte, o halde neden Avrupa Konseyi tarafından dayatılıyor ve neden Türkiye'de seküler feministler tarafından savunuluyor?"
Bu sorunun cevabı şudur: 1) İstanbul Sözleşmesi ve onun uygulama mevzuatı 6284 sayılı yasa, aslında Türk toplumunda geleneksel yapıdaki kültürel kodlarda görülen şiddet eğilimlerine ahlâk değerlerinden hareketle bir çözüm bulunamamasının itirafı sayılmalıdır; 2) İstanbul Sözleşmesi ve 6284 sayılı yasa, kadınların erkekleri devlete ve küresel bireysel başvuru mercilerine cezalandırılması talebiyle başvurusunun (ihbarının) "sopası" kılınmak için getirilmiştir.
Türkiye, CEDAW'ın etkisiyle 1982-2012 yılları arasında "kadının insan haklarını" esas alan mevzuatlarını ve iç hukuk düzenlemelerini gerçekleştirmiştir. Bu kapsamda 1982-2005 arası dönemi I. Dönem düzenlemeler bağlamında görmek mümkündür. 2005-2012 arasında ise II. Dönem düzenlemeler gerçekleşmiştir. 1982-2005 arası I. Dönem'de Türk Medeni Kanunu, Türk Ceza Kanunu çıkarılmış ve "Türk ailesi" çok köklü dönüşüme uğramıştır.
İstanbul Sözleşmesi'ne istinad edilerek yürürlüğe giren ٦٢٨٤ sayılı yasa, kadın kimliğinin erkeğe doğru kışkırtılması bakımından araçsal imkânıdır. Ancak bu aracın kullanılması, CEDAW Sözleşmesi'nin ١٩٨٢'den beri hazırladığı yapıdan, mevzuatların CEDAW'a göre tanzim edilmesinden beklenen faydayla doğru orantılı görülmelidir. CEDAW, başlı başına bir sosyal/siyasal/ekonomik dizayndır ve İstanbul Sözleşmesi'nin Türkiye'de algılanan düzeyde etkisinden bağımsız şekilde kendi norm düzenini/teşkilatlarını kurmakta, İstanbul Sözleşmesi'ne ihtiyaç duymayacak kadar etkin yaptırımlara haiz mevzuatlarıyla varlık bulmaktadır. Türkiye'de İstanbul Sözleşmesi'ne karşı gösterilen tepkilerin yüzde birinin dahi CEDAW'a yöneltilmemesi, aileye yönelik tehdide dair korunmanın felsefî ve normatif olarak temellendirilemediğini gösterir. İstanbul Sözleşmesi ve ona bağlı iç hukuk düzenlemesi olan ٦٢٨٤ s. yasanın iptal edilmesi, CEDAW'ın ve ona bağlı norm düzeninin kurduğu felsefî ve normatif yapının etkinliğine halel getirmeyecektir. CEDAW'ın getirdiği norm sisteminde İstanbul Sözleşmesi'nden daha etkili müdahaleler ve yaptırımlar vardır.
CEDAW, vahiy temelli bütün dinlerin aile ahlâkını yok etmek için teorik ve yapısal temellerini inşa etmektedir.
İstanbul Sözleşmesi'nin iptali halinde Türk muhafazakârlığı "aile" tanımı yapmadığı için CEDAW ve AİHS hükümlerinin düzenlediği Anayasa ve kanunlar gereğince sorunlarını çözemeyecektir.
Türkiye'de süresiz nafaka konusu, İstanbul Sözleşmesi'nde değil, TMK 175'te yer almıştır.
Türkiye'de evlilik içi tecavüz meselesi, İstanbul Sözleşmesi'nde değil, TCK 102/2'de yer almıştır.
Türkiye'de boşanma halinde kocanın geliriyle alınan malların 1/2sinin kadına verilmesini düzenleyen hüküm TMK 236'da düzenlenmiştir.
Türkiye'de "erken evlilik" denilen ve ceza – kamu davalarının açılmasına neden olan hüküm TCK 103'de düzenlenmiştir.
Türkiye'de 16-18 yaş arasında olup da kanunlara göre "çocuk" sayılan reşit olmayan kişiyle rızaya dayalı cinsel birliktelik gerçekleştiren reşitin suçu TCK 104'de düzenlenmiştir.
Türkiye'de kadına pozitif ayrımcılık yapılmasının ayrımcılık sayılamayacağı düzenlemesi, Anayasa'da 10. ve 90. maddede düzenlenmiştir.
Türkiye'de İstanbul Sözleşmesi'nde yer aldığı için eleştirilen aynı hanedeki partnerlerin "aile" sayılacağı hükmü AİHS'nin 8 ve 12. Maddelerinde de düzenlenmiştir ve bu konuda AİHM'in pek çok kararı vardır.
Dolayısıyla İstanbul Sözleşmesi ve 6284 sayılı yasanın iptali ekseninde bugün oluşan duyarlılık bir aile tanımı verilmedikçe ve aileye dair talepler belirlenmedikçe anlam kazanamayacaktır.
 
 
Misak Dergisi 346. Sayı
Eylül 2019

 

Yorum Ekle
Adınız :
Başlık : Yorumunuz :
Dikkat! Suç teşkiledecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
YAZARLAR
Haber Akışı
© 2019 Karar Basın ve Yayıncılık A.Ş. Cihan Sk. 33/5 Sıhhiye - ANKARA Tel: 0 (312) 230 65 27             Programlama: Murat Kaya