Vahyin Cahiliye Tarifi
İnsanların hayatına yön veren iki sistemden biri İslâm, diğeri cahiliyedir. Cahili toplumun adı, yaşanılan çağa göre değişiklik arz etse de fark etmez. ilahi vahye dayanmadığı için adı, İslâm nazarında cahiliyedir. Yine toplumların uygarlıklarını teknolojik veya maddi anlamda gelişmeyle değil, medeniyet, adalet, üzerinden değerlendirir. Bir toplum, insana ait değerleri kaybettiğinde sahip olduğu maddi/teknolojik/ güç vb. gelişmeleri ancak ve ancak katliam, fitne fesat için kullanarak, azgınlığının artmasına sebebiyet vermektedir. Yaşadığımız çağ, buna en bariz örnektir. Teknolojik gelişmeler ülkelerin başına bomba olarak, kimyasal silah olarak yağıp insanlığı yok ederken bu duruma uygarlık denebilir mi?. Toplumda ahlaki çöküşün, insan erdemine yakışır değerlerin yok olmasının en büyük sebebi cahili yönetim biçimleridir. Cahili eğitim sisteminin kurbanları olarak yetişen neslin, fıtratına ait değerlerini koruyabilmesi mümkün değildir.
Sabiha ATEŞ ALPAT
27.05.2019 11:30
122 okunma
Paylaş
BİLİNDİĞİ üzere Allah tarafından gönderilen dinin ana gayelerinden birisi de toplumun yapısının ilahi ölçülere göre tanzim edilmesidir. Bu nedenle İslâm dininin topluma ve toplumlara dair tarifi vardır. İnananların her hangi bir konuda İslâm'ın tanım ve tarifinin dışında her hangi bir tarif ve tanımı benimsemeleri mümkün değildir. İslâm toplumları tarif ederken iki şık koyar önümüze -Cahiliye toplumu – İslâm toplumu. İslâm kendi çerçevesi içerisine cahiliyeden hiç bir şey kabul etmez, zira din kemale ermiş ve tamamlanmıştır."Bugün sizin dininizi kemale erdirdim, üzerinizdeki nimetimi tamamladım ve sizin için din olarak İslâm'dan razı oldum." (Maide,3) Bunun en güzel örneği ise sahabe hayatından aşağıya alacağımız tablodur. Ebuzer El Gifari ve Bilal Habeşi bir gün bir konuda tartışıyorlar. Tartışma esnasında Hz. Ebuzer El Gifari Bilal Habeşi Hazretlerine; "Sus, kara kadının oğlu" diye hitap ediyor. Bunun üzerine Bilal Habeşi (ra) önüne bakar ve mahcup bir şekilde Rasulüllah (sav)'e giderek Hz. Ebuzer'i şikâyet ediyor. Peygamberimiz Muhammed (sav) bu sözden rahatsızlık duyarak Ebuzer'e; "Sende hala cahiliye mi var, sen Müslüman olmadın mı ya Ebu zer?"diyerek azarlıyor. Bu ve buna benzer deliller gösteriyor ki İslâm dışarıdan ithal edilmiş, sistem, yöntem, ahlak, ilke, kanun, bakış açısı, düşünce tarzı hiç bir şeyi içine kabul etmiyor. Çünkü din tamamlanmış ve kendisinde eksik kalan bir şey bırakılmamıştır. İnsanların hayatına yön veren iki sistemden biri İslâm, diğeri de adı ne olursa olsun cahiliyedir. Cahili toplumun adı, yaşanılan çağa göre değişiklik arz etse de fark etmez ilahi vahye dayanmadığı için adı, İslâm nazarında cahiliyedir. Yine toplumların uygarlıklarını teknolojik veya maddi anlamda gelişmeyle değil, medeniyet, adalet, üzerinden değerlendirir. Bir toplum, insana ait değerleri kaybettiğinde sahip olduğu maddi/teknolojik/ güç vb. gelişmeleri ancak ve ancak katliam, fitne fesat için kullanarak, azgınlığının artmasına sebebiyet vermektedir. Yaşadığımız çağ, buna en bariz örnektir. Teknolojik gelişmeler ülkelerin başına bomba olarak, kimyasal silah olarak yağıp insanlığı yok ederken bu duruma uygarlık denebilir mi?. Toplumda ahlaki çöküşün, insan erdemine yakışır değerlerin yok olmasının en büyük sebebi cahili yönetim biçimleridir. Cahili eğitim sisteminin kurbanları olarak yetişen neslin, fıtratına ait değerlerini koruyabilmesi mümkün değildir.Müminler olarak kavramların mana ve mahiyetini vahiyden öğrenme zorunluluğumuz vardır. Cahiliye kavramının Kur'andaki tarifi kısaca şöyle özetlenebilir; Vahye uymayan yaşam biçimi, Kur'an dışı sosyal düzen.
Cahiliye Kur'an'da dört yerde geçmektedir. İyi incelendiğinde cahiliye toplumuna ait özellikleri veciz bir şekilde özetlediği görülür.
1. Cahiliye Toplumunun İnanç Biçimi: Cahiliye toplumunun en bariz özelliği inanç sisteminde şirk olmasıdır. Allah'ı doğru tanımazlar. "...Kendi canlarının kaygısına düşmüş bir grup da, Allah hakkında haksız olarak câhiliyye zannına kapılıyorlardı." (Âl-i İmran, 154). Zann-ı cahiliye, inanç açısından tevhide aykırı olması demektir. Olaylar, hadiseler vahye uymadığı zaman Kur'an Zann-ı cahiliye olarak değerlendirir. Zanna ve cehalete dayanan bir inanç, cahiliyenin belirgin özelliğidir.
2. Cahiliyenin Hayat Tarzı, Yaşayış Biçimi; "Hani o vakit kâfirler kalplerine taassubu, cahiliye taassubunu yerleştirmişlerdi..." (Fetih, 26) Buna hamiyetü'l cahiliye de denir. Dolayısı ile vahye dayanmayan yaşam biçimlerinin İslâmda ortak bir adı vardır; Cahiliye.
3. Cahili Toplumun Cahili Ahlak Anlayışı:
Kur'an'ın ilk inen ayetleri arsında, imandan sonra en fazla ahlaka vurgu yapılmıştır. Zira toplumun sağlam olmasının en önemli nedenlerinden biri insanların karakterli, şahsiyetli ahlaki duruşlarının sağlam olmasıdır. İslâm nizamına uymayan ahlak anlayışının İslâm'daki adı cahiliyedir.Yukarıda verdiğimiz Ebu zer örneği de bunun en net delillerinden biridir. İslâm'a uymayan her türlü ahlaki davranışın adı cahiliyedir. Örneğin Allah cahiliye devrinde cahili kadınların davranışlarını bize şöyle bildirmiş ve aynı davranışlardan iman edenleri sakındırmıştır. "Evlerinizde vakarınızla oturun, ilk câhiliyye (devri kadınları)nın açılıp saçılarak, zînetlerini göstererek yürüyüşü gibi yürümeyin..."(Ahzâb, 33) İslâm ahlakına uymayan tarzın adının modern olması İslâm nazarında onu cahiliyeden çıkarmaz.
4. Cahili Yönetim Biçimi:
Yine yönetim biçiminin adı değişse de İslâm nazarında vahye dayanmıyorsa adı birdir; cahiliye. "Yoksa onlar câhiliyye idaresini mi istiyorlar? İyi anlayan bir topluma göre, hükmü/hükümranlığı Allah'tan daha güzel kim vardır?" (Mâide, 50)
Demek ki, Allah'ın hükmüne dayanmayan cahiliye yönetimi, İslâm öncesi cahili yönetimiyle aynıdır. Hz. Ömer'in dediği gibi, "İslâm'la câhiliyyeyi bilmeyenler türeyince, İslâm'ın düğümleri teker teker çözülür." İslâm tüm ayrıntılarıyla cahiliyenin karşıtıdır.
Özetle bir toplumda var olan siyasetten ticarete, sanattan eğlenceye, evlilikten boşanmaya, yaşayıştan ölüme, kültürden düşünce sistemine, kısacası toplumda her ne varsa onun iki adı vardır; ya İslâm, ya da cahiliye. İslâm toplumun özellikleri temelde vahye dayanır. Cahili toplumunki ise atalar kültürüne, beşer ideolojisine, salt insan aklına dayanır.
 
Misak Dergisi 342. Sayı
Mayıs 2019

 

Yorum Ekle
Adınız :
Başlık : Yorumunuz :
Dikkat! Suç teşkiledecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
YAZARLAR
Haber Akışı
© 2019 Karar Basın ve Yayıncılık A.Ş. Cihan Sk. 33/5 Sıhhiye - ANKARA Tel: 0 (312) 230 65 27             Programlama: Murat Kaya